Miscommunicatie jaagt 583 mensen de dood in: De ramp van Tenerife

Gepubliceerd op 26 oktober 2023 om 20:38
Vliegtuigcrash

“Stukken metaal vlogen in het rond.
Al kruipend door het gangpad wist ik mezelf te bevrijden”.

 Een 72-jarige vrouw was blij dit te kunnen navertellen. Voor 583 anderen was dit niet het geval. Hoe konden twee Jumbo Jets botsen en de wereld in shock achterlaten? Lees en ontdek het belang van heldere communicatie in de luchtvaart.

In de ochtend van 27 maart 1977 zijn een KLM-vlucht en een Pan Am-vlucht onderweg naar Gran Canaria, een populaire vakantiebestemming. Beide vliegtuigen, van het type Boeing 747, ook wel Jumbo Jets genoemd, zitten afgeladen vol passagiers.

Vanwege een terreurdreiging geeft de luchtverkeersleiding de piloten de opdracht om uit te wijken naar Tenerife, ongeveer 100 km verderop. Bij aankomst op het kleine vliegveld Los Rodeos van Tenerife was het al behoorlijk druk daar.

Vliegtuigen met Gran Canaria als eindbestemming werden op de taxibaan geparkeerd in de hoop snel terug te kunnen vertrekken.

vliegtuigcabine

Een opeenstapeling van fatale keuzes

De omleiding naar een andere luchthaven veroorzaakte uren vertraging, wat zorgde voor stress en irritatie bij de bemanningen en luchtverkeersleiders. De luchthaven van Los Rodeos was die dag omgeven door dichte mist, waardoor het zicht zeer beperkt was en de situatie bemoeilijkte.

Terwijl de bemanning van de KLM-vlucht klaar stond op de runway om eindelijk op te stijgen, waren ze ervan overtuigd toestemming te hebben ontvangen van de luchtverkeersleiding. Maar wat ze niet wisten, was dat de luchtverkeerstoren enkel meldde om nog te wachten alvorens op te stijgen.

Het kwaad was geschied

Ondertussen taxiede het Pan Am-vliegtuig over de mistige runway. Terwijl ze hun weg zochten naar de juiste afslag om de runway te verlaten, waren ze zich niet bewust van het gevaar dat op hen af kwam.

Gedurende 39 seconden lang maakte het 200 ton zware KLM-vliegtuig snelheid om op te stijgen. De copiloot meldde nogmaals aan de luchtverkeersleiding “we are at take-off”.

Runway markering

De toren dacht dat het vliegtuig nu klaarstond op take-off positie en antwoordt: “okay…”, maar op het moment dat de luchtverkeersleider zijn zin wil afmaken meldt de Pan Am cockpit dat zij nog aan het taxiën zijn op de runway.

Het tweede deel van de zin van de luchtverkeersleider “okay, standby for take-off” is in de KLM-cockpit omgezet tot ruis. Zij horen enkel “okay” waardoor de piloot vol vertrouwen snelheid maakt op de runway.

Tenerife ramp

"Verdomme, kijk nou,
die idioot komt recht op ons af!"

Gezagvoerder Victor Grubbs, Pan Am Flight 1736

Terwijl het KLM-vliegtuig over de startbaan dendert, ziet de bemanning van Pan Am de koplampen van het andere vliegtuig in de mist opduiken. Het resultaat was een allesvernietigende explosie. De twee vliegtuigen vlogen in brand en spatten uit elkaar.

Als bij wonder konden zich 61 passagiers van de Pan-Am vlucht uit de vuurzee bevrijden. Helaas wist niemand zich te bevrijden uit het wrak van het KLM-vliegtuig. De vliegtuigramp van Tenerife blijft een hartverscheurende herinnering aan de menselijke fouten en de gevolgen van onduidelijke communicatie in de luchtvaart.

Conclusie

Deze ramp leidde tot belangrijke veranderingen in de industrie waaronder:

  • Duidelijkere communicatieprotocollen om verwarring en dubbelzinnigheid te vermijden.

  • Verbeterde taxiway-markeringen om het zicht te optimaliseren.

  • Het gebruik van grondradar om vliegtuigen overal op de luchthaven te kunnen traceren.

Laten we nooit vergeten dat die duistere dag ons het belang van heldere communicatie heeft duidelijk gemaakt.

Communication = key


Door: Rico Valkenborgh | 26 oktober 2023


Bibliografie

 

Airbus of Boeing? 5x de grootste verschillen

Zie je een vliegtuig in de lucht, dan is de kans heel groot dat je naar een Boeing of Airbus kijkt. Maar hoe onderscheid je deze twee van elkaar. In deze blog ontdek je de 5 grootste verschillen waarmee je deze vliegtuigen uit elkaar kan houden.

Lees meer »

Top 5 wereldrecords in de luchtvaart

De luchtvaartwereld is constant in beweging, waarbij technologie en prestaties elkaar steeds weer overtreffen. In dit artikel duiken we in 5 indrukwekkende luchtvaartrecords die tot de verbeelding spreken.

Lees meer »

Top 10 vliegtuigbeschilderingen die je moet zien

De luchtvaartwereld barst van creativiteit en innovatie, en speciale vliegtuigbeschilderingen zijn daar een prachtig voorbeeld van. Van iconische films tot wereldberoemde festivals, luchtvaartmaatschappijen gebruiken hun vliegtuigen niet alleen om mensen van A naar B te brengen, maar ook om verhalen te vertellen en culturele verbindingen te creΓ«ren. De top 10 special liveries ontdek je in deze blog.

Lees meer »

Hoeveel meters heeft een vliegtuig nodig om op te stijgen?

Een metalen cilinder van 50 ton de lucht in krijgen, vraagt heel wat snelheid. Maar hoeveel meters runway heeft een vliegtuig nodig om op te stijgen? In dit artikel bespreken we de factoren die meespelen om de nodige baanlengte te bepalen voor een vliegtuig te doen opstijgen en landen. Lees je mee?

Lees meer »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.