
Zie je een vliegtuig in de lucht, dan is de kans heel groot dat je naar een Boeing of Airbus kijkt. Maar hoe onderscheid je deze twee van elkaar. In deze blog ontdek je de 5 grootste verschillen waarmee je deze vliegtuigen uit elkaar kan houden.
1. De vorm van de neus

Links Boeing. Rechts Airbus.
Een van de gemakkelijkste manieren om Airbus en Boeing van elkaar te onderscheiden is door naar de neus van het vliegtuig te kijken. De Airbus A320 heeft een ronde, zachte neus, terwijl de Boeing 737 een scherpere, meer puntige neus heeft.
Dit verschil komt voort uit de aerodynamische keuzes die beide fabrikanten hebben gemaakt. Kijk op de foto’s hierboven en zie hoe dit detail meteen opvalt!
2. De vorm van de motoren

Links Boeing. Rechts Airbus.
De motoren van de Airbus A320 en Boeing 737 verschillen opvallend in vorm. Bij de Boeing 737 zie je dat de motoren aan de onderkant een afgeplatte vorm hebben, bijna alsof er een stukje is weggesneden.
Dit ontwerp werd gebruikt om de motoren voldoende van de grond te houden vanwege de lagere romp van de Boeing. De motoren van de Airbus A320 zijn daarentegen volledig rond en ogen iets groter.
3. Besturing in de cockpit

Links een yoke in een Boeing. Rechts een joystick in een Airbus.
Het grootste verschil bevindt zich naar mijn mening in de cockpit. De besturing werkt namelijk verschillend. Airbus maakt gebruik van een joystick die aan de zijkant van de piloot zit, terwijl Boeing trouw blijft aan de traditionele yoke, die eruitziet als een stuurwiel en zich recht voor de piloot bevindt.
4. Ontwerp cockpitramen

Links Boeing. Rechts Airbus.
Een detail dat vaak over het hoofd wordt gezien, is het ontwerp van de cockpitramen. Bij de Boeing 737 heeft het eerste zijraam een hoekige, bijna driehoekige uitsnijding aan de onderkant.
Bij de Airbus A320 is het raam meer rechthoekig en gestroomlijnd. Dit kleine verschil kan je snel helpen bepalen of je met een Airbus of Boeing te maken hebt.
5. Hoogte van de grond

Links Boeing. Rechts Airbus.
Als je een vliegtuig van dichtbij ziet, kijk dan eens naar hoe hoog de romp van de grond staat. De romp van de Airbus A320 staat hoger, terwijl de Boeing 737 dichter bij de grond zit. Dit verschil is vooral zichtbaar bij het inladen van bagage of als je de vliegtuigen op de grond naast elkaar ziet staan.
In het kort
Hoewel Airbus en Boeing allebei uitstekende vliegtuigen maken, hebben ze elk hun eigen kenmerkende stijl. Met deze vijf verschillen in je achterhoofd kun je voortaan met gemak een Airbus A320 van een Boeing 737 onderscheiden.
Door: Rico Valkenborgh | 4 maart 2025
De veiligste stoel in het vliegtuig: 13A of 18C?
Vooraan, achteraan of in het midden van de cabine? Een stoel langs het gangpad, het raam of toch in het midden? De veiligste stoel aan boord van het vliegtuig: mythe of werkelijkheid? Ik leg het je uit.
MH370: 10 jaar later, een kritische blik op 3 theorieΓ«n
Hoe kan een enorme Boeing 777 van de radar verdwijnen? En waarom is het vliegtuig nooit teruggevonden? Ondertussen meer dan 10 jaar geleden, verdween vlucht MH370 van Malaysia Airlines plotseling van de radar. Talloze theorieΓ«n circuleren over wat er met het vliegtuig is gebeurd, geen enkele compleet fout, want de puzzel is nog steeds niet opgelost. Lees en ontdek drie intrigerende theorieΓ«n.
Waarom 100 ml? Een erfenis van 3 rampen
Waarom mag ik geen vloeistoffen van meer dan 100 ml in mijn handbagage vervoeren? Waarom mag mijn powerbank niet in de ruimbagage van het vliegtuig? En waarom is de cockpitdeur op slot? Ontdek de rol van historische gebeurtenissen die de luchtvaartindustrie transformeerden.
Veiligheid onder druk: Lessen van de 737 MAX
De Boeing 737 MAX was bedoeld als het paradepaardje van de moderne luchtvaartindustrie, maar het toestel werd al snel synoniem van een van de grootste schandalen in de geschiedenis van de luchtvaart. Had dit toestel nooit mogen vliegen? Dit is het verhaal van de Boeing 737 MAX.
Mayday mayday mayday: een perfecte noodlanding op water
De landing op de Hudson in detail: Stel je voor je zit aan boord van het vliegtuig, klaar voor een doodnormale vlucht. Je stijgt op en enkele ogenblikken later doet de piloot volgende aankondiging: βBrace for impact!β (Zet je schrap voor inslag) Nee, dit is geen fictie, maar daadwerkelijke realiteit. Maak je klaar voor een buitengewoon verhaal van een Airbus A320 die een noodlanding maakte op de Hudson-rivier.
Miscommunicatie jaagt 583 mensen de dood in: De ramp van Tenerife
Β Een 72-jarige vrouw was blij dit te kunnen navertellen. Voor 583 anderen was dit niet het geval. Hoe konden twee Jumbo Jets botsen en de wereld in shock achterlaten? Lees en ontdek het belang van heldere communicatie in de luchtvaart.
Reactie plaatsen
Reacties