Airbus of Boeing? 5x de grootste verschillen

Gepubliceerd op 4 maart 2025 om 15:05
Verschil tussen Boeing en Airbus

Zie je een vliegtuig in de lucht, dan is de kans heel groot dat je naar een Boeing of Airbus kijkt. Maar hoe onderscheid je deze twee van elkaar. In deze blog ontdek je de 5 grootste verschillen waarmee je deze vliegtuigen uit elkaar kan houden.

1. De vorm van de neus

Neus van een Boeing of neus van een Airbus

Links Boeing. Rechts Airbus.

Een van de gemakkelijkste manieren om Airbus en Boeing van elkaar te onderscheiden is door naar de neus van het vliegtuig te kijken. De Airbus A320 heeft een ronde, zachte neus, terwijl de Boeing 737 een scherpere, meer puntige neus heeft.

Dit verschil komt voort uit de aerodynamische keuzes die beide fabrikanten hebben gemaakt. Kijk op de foto’s hierboven en zie hoe dit detail meteen opvalt!

2. De vorm van de motoren

verschil tussen Boeing en Airbus

Links Boeing. Rechts Airbus.

De motoren van de Airbus A320 en Boeing 737 verschillen opvallend in vorm. Bij de Boeing 737 zie je dat de motoren aan de onderkant een afgeplatte vorm hebben, bijna alsof er een stukje is weggesneden.

Dit ontwerp werd gebruikt om de motoren voldoende van de grond te houden vanwege de lagere romp van de Boeing. De motoren van de Airbus A320 zijn daarentegen volledig rond en ogen iets groter.

3. Besturing in de cockpit

Joystick of yoke

Links een yoke in een Boeing. Rechts een joystick in een Airbus.

Het grootste verschil bevindt zich naar mijn mening in de cockpit. De besturing werkt namelijk verschillend. Airbus maakt gebruik van een joystick die aan de zijkant van de piloot zit, terwijl Boeing trouw blijft aan de traditionele yoke, die eruitziet als een stuurwiel en zich recht voor de piloot bevindt.

4. Ontwerp cockpitramen

A320 vs B737

Links Boeing. Rechts Airbus.

Een detail dat vaak over het hoofd wordt gezien, is het ontwerp van de cockpitramen. Bij de Boeing 737 heeft het eerste zijraam een hoekige, bijna driehoekige uitsnijding aan de onderkant.

Bij de Airbus A320 is het raam meer rechthoekig en gestroomlijnd. Dit kleine verschil kan je snel helpen bepalen of je met een Airbus of Boeing te maken hebt.

5. Hoogte van de grond

Airbus of Boeing?

Links Boeing. Rechts Airbus.

Als je een vliegtuig van dichtbij ziet, kijk dan eens naar hoe hoog de romp van de grond staat. De romp van de Airbus A320 staat hoger, terwijl de Boeing 737 dichter bij de grond zit. Dit verschil is vooral zichtbaar bij het inladen van bagage of als je de vliegtuigen op de grond naast elkaar ziet staan.

In het kort

Hoewel Airbus en Boeing allebei uitstekende vliegtuigen maken, hebben ze elk hun eigen kenmerkende stijl. Met deze vijf verschillen in je achterhoofd kun je voortaan met gemak een Airbus A320 van een Boeing 737 onderscheiden.


Door: Rico Valkenborgh | 4 maart 2025


Bibliografie

/

MH370: 10 jaar later, een kritische blik op 3 theorieΓ«n

Hoe kan een enorme Boeing 777 van de radar verdwijnen? En waarom is het vliegtuig nooit teruggevonden? Ondertussen meer dan 10 jaar geleden, verdween vlucht MH370 van Malaysia Airlines plotseling van de radar. Talloze theorieΓ«n circuleren over wat er met het vliegtuig is gebeurd, geen enkele compleet fout, want de puzzel is nog steeds niet opgelost. Lees en ontdek drie intrigerende theorieΓ«n.

Lees meer »

Waarom 100 ml? Een erfenis van 3 rampen

Waarom mag ik geen vloeistoffen van meer dan 100 ml in mijn handbagage vervoeren? Waarom mag mijn powerbank niet in de ruimbagage van het vliegtuig? En waarom is de cockpitdeur op slot? Ontdek de rol van historische gebeurtenissen die de luchtvaartindustrie transformeerden.

Lees meer »

Veiligheid onder druk: Lessen van de 737 MAX

De Boeing 737 MAX was bedoeld als het paradepaardje van de moderne luchtvaartindustrie, maar het toestel werd al snel synoniem van een van de grootste schandalen in de geschiedenis van de luchtvaart. Had dit toestel nooit mogen vliegen? Dit is het verhaal van de Boeing 737 MAX.

Lees meer »

Mayday mayday mayday: een perfecte noodlanding op water

De landing op de Hudson in detail: Stel je voor je zit aan boord van het vliegtuig, klaar voor een doodnormale vlucht. Je stijgt op en enkele ogenblikken later doet de piloot volgende aankondiging: β€œBrace for impact!” (Zet je schrap voor inslag) Nee, dit is geen fictie, maar daadwerkelijke realiteit. Maak je klaar voor een buitengewoon verhaal van een Airbus A320 die een noodlanding maakte op de Hudson-rivier.

Lees meer »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.