
België, een klein dichtbevolkt land, beschikt over vijf commerciële luchthavens van waaruit passagiersvervoer mogelijk is. Deze internationale luchthavens verbinden België met de rest van de wereld.
Helaas is al dit luchtverkeer de bron van een gevoelige strijd tussen verschillende betrokken partijen. De meest gevoelige controverses rond Belgische luchthavens op een rijtje gezet:

Geluidsoverlast
Een vliegtuig dat voorbij raast, maakt enorm veel lawaai. Luchthavens genereren aanzienlijk veel kabaal als gevolg van vliegtuigbewegingen. Dit lawaai is voornamelijk te wijten aan de vliegtuigmotoren die enorm veel luchtgolven creëren.
Verder zorgt de wrijving ook voor een intens kabaal. Meer snelheid betekent meer geluid aangezien er dan een grotere wrijving is tussen de lucht en het vliegtuig. Brussels Airport en Antwerp International Airport krijgen te kampen met enorm veel klachten omtrent geluidsoverlast. Beide luchthavens liggen op enkele honderden meters van erg dichtbevolkte gebieden.
Omwonenden zijn uiteraard niet blij met al dit kabaal dat tot kilometers ver te horen is. Luchthavens zijn constant op zoek naar nieuwe manieren om het geproduceerde lawaai zoveel mogelijk te beperken. Maatregelen zoals het plaatsen van geluidschermen zijn vaak onvoldoende voor buurtbewoners.
Luchthavens voelen de dwang om meer maatregelen te nemen omtrent geluidshinder. Zo wordt het nachtelijk luchtverkeer op verschillende luchthavens dan ook drastisch beperkt.
Verder worden luchtvaartmaatschappijen onder druk gezet om vliegtuigen met stillere motoren aan te schaffen. Om dit probleem volledig van de baan te helpen zijn vliegtuigen op elektriciteit of waterstof must-have-items.

Uitbreiding
De luchthaven van Deurne heeft een opvallend kortere start- en landingsbaan dan de andere commerciële luchthavens in België. Om te kunnen blijven concurreren met de andere luchthavens zou Antwerp International Airport maar al te graag willen uitbreiden om zo ook grotere vliegtuigen te mogen en kunnen ontvangen. Helaas ten koste van een heleboel landbouwgrond.

Om te kunnen uitbreiden moeten er onder andere enkele hectaren landbouwgrond worden ingepalmd door de Antwerpse luchthaven. Helaas liggen de boeren en buurtbewoners dwars. Dit proces is nog volop aan de gang en kent veel protest. Maar blijft deze luchthaven wel draaien? Of pompt de regering hier nodeloos miljoenen euro’s in een zinkend schip?
Daarnaast heerst er ook controverse rond de uitbreidingsplannen van de luchthaven van Luik. Verschillende Belgische boeren betogen tegen deze plannen omdat ze hierdoor een aanzienlijke hoeveelheid hectaren landbouwgrond zouden kunnen verliezen.
Zowel rond de uitbreidingsplannen van de luchthaven van Deurne als die van Luik wordt er dus hevig amok gemaakt aangezien de luchthavens in beide gevallen flink wat landbouwgrond opeisen. Niet enkel boeren zijn ontevreden met de uitbreidingsplannen, ook de buurtbewoners protesteren tegen de groeiende luchthavens.
Luchtvervuiling
In een wereld met hoe langer hoe meer CO2 in de lucht en waar er meer belang wordt gehecht aan het klimaat en het milieu, speelt luchtvervuiling door luchtverkeer een grote rol. Het debat rond de uitstoot van vliegtuigen sleept al decennia aan. Helaas wordt er maar langzaamaan verbetering geboekt.
De luchthaven van Charleroi heeft de afgelopen jaren een aanzienlijke groei doorgemaakt. Dit zorgt voor controverse in verband met de impact op omliggende natuurgebieden en woonwijken. Niet alleen in Charleroi maakt men zich hierrond zorgen, maar in alle commerciële luchthavens in België is dat het geval.
De regering neemt maatregelen om meer vervuilende vliegtuigen zwaarder te belasten dan schonere vliegtuigen op gebied van uitstoot.
Maar deze maatregelen zijn lang niet voldoende om het grote publiek dat rond de luchthavens woont te kalmeren. Zij maken zich zorgen over gezondheidseffecten en kijken maar al te graag uit naar de komst van elektrische vliegtuigen.

Ruimtelijke ordening
De grote vraag blijft natuurlijk: “Zijn luchthavens in dichtbevolkte gebieden wel de toekomst?” Bij de luchthaven van Oostende komen er klachten binnen van omwonenden die schade hebben aan de dakpannen van hun huizen, veroorzaakt door de vortex die vliegtuigen creëren.
Terwijl luchthavens vaak willen groeien om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar luchtverkeer, willen bewoners vaak bescherming tegen de grote hinder die zij ondervinden.

In een notendop
Of luchthavens zoals die van Antwerpen, Luik of Oostende wel passen in dichtbevolkte gebieden hangt af van hoe goed al deze uitdagingen worden aangepakt en hoe er een evenwicht wordt gevonden tussen economische groei en de eisen van omwonenden.
Verschillende omwonenden van luchthavens kijken alvast heel erg uit naar de komst van elektrisch gemotoriseerde vliegtuigen. Deze toestellen kunnen verschillende uitdagingen oplossen en de controverse verzachten.
Fijne vlucht en tot snel!
Door: Rico Valkenborgh | 10 januari 2024
De veiligste stoel in het vliegtuig: 13A of 18C?
Vooraan, achteraan of in het midden van de cabine? Een stoel langs het gangpad, het raam of toch in het midden? De veiligste stoel aan boord van het vliegtuig: mythe of werkelijkheid? Ik leg het je uit.
MH370: 10 jaar later, een kritische blik op 3 theorieën
Hoe kan een enorme Boeing 777 van de radar verdwijnen? En waarom is het vliegtuig nooit teruggevonden? Ondertussen meer dan 10 jaar geleden, verdween vlucht MH370 van Malaysia Airlines plotseling van de radar. Talloze theorieën circuleren over wat er met het vliegtuig is gebeurd, geen enkele compleet fout, want de puzzel is nog steeds niet opgelost. Lees en ontdek drie intrigerende theorieën.
Waarom 100 ml? Een erfenis van 3 rampen
Waarom mag ik geen vloeistoffen van meer dan 100 ml in mijn handbagage vervoeren? Waarom mag mijn powerbank niet in de ruimbagage van het vliegtuig? En waarom is de cockpitdeur op slot? Ontdek de rol van historische gebeurtenissen die de luchtvaartindustrie transformeerden.
Veiligheid onder druk: Lessen van de 737 MAX
De Boeing 737 MAX was bedoeld als het paradepaardje van de moderne luchtvaartindustrie, maar het toestel werd al snel synoniem van een van de grootste schandalen in de geschiedenis van de luchtvaart. Had dit toestel nooit mogen vliegen? Dit is het verhaal van de Boeing 737 MAX.
Mayday mayday mayday: een perfecte noodlanding op water
De landing op de Hudson in detail: Stel je voor je zit aan boord van het vliegtuig, klaar voor een doodnormale vlucht. Je stijgt op en enkele ogenblikken later doet de piloot volgende aankondiging: “Brace for impact!” (Zet je schrap voor inslag) Nee, dit is geen fictie, maar daadwerkelijke realiteit. Maak je klaar voor een buitengewoon verhaal van een Airbus A320 die een noodlanding maakte op de Hudson-rivier.
Miscommunicatie jaagt 583 mensen de dood in: De ramp van Tenerife
Een 72-jarige vrouw was blij dit te kunnen navertellen. Voor 583 anderen was dit niet het geval. Hoe konden twee Jumbo Jets botsen en de wereld in shock achterlaten? Lees en ontdek het belang van heldere communicatie in de luchtvaart.
Reactie plaatsen
Reacties