
Om een vliegtuig de lucht in te krijgen, is heel wat snelheid nodig. Maar op welke manieren remmen vliegtuigen? In deze blog ontdek je op welke 3 manieren vliegtuigen remmen na de landing.
De Airbus A320-familie en de Boeing 737-familie fungeren als werkpaarden voor de commerciële luchtvaartindustrie. Er zijn er ondertussen al meer dan 20 000 van gebouwd en deze vliegtuigen domineren het luchtruim.
Ieder toestel weegt leeg gemiddeld zo’n 44 ton. Ze vliegen op een kruishoogte van 11 à 12 km met een snelheid van zo’n 820 km/h. Maar wanneer ze je bestemming naderen, moet het vliegtuig in snelheid afnemen. Hoe doen ze dat precies?
In de lucht is de makkelijkste manier om het motorvermogen te verminderen. Maar wanneer het landingsgestel zich zet op de landingsbaan remt een vliegtuig op 3 verschillende manieren. Welke?
1. Disc braking:
Ten eerste heb je disc braking, oftewel remmen met behulp van schijfremmen. Dit systeem maakt gebruik van schijfremmen die op de wielen zijn gemonteerd.
Wanneer de piloot deze remmen activeert, drukken remblokken tegen de draaiende schijven, wat wrijving veroorzaakt en het vliegtuig vertraagt.
Disc braking biedt een krachtige en nauwkeurige manier om snelheid te verminderen, maar enkel disc braking is onvoldoende om deze narrow-body-passagiersvliegtuigen tot stilstand te brengen na de landing.


2. Spoilers
Ten tweede remmen de spoilers het vliegtuig af. Spoilers zijn aerodynamische kleppen die uit de vleugels van het vliegtuig tevoorschijn komen tijdens het landen. Deze omhoogstekende flappen verminderen niet alleen de snelheid, maar ook de lift, de kracht die het vliegtuig in de lucht doet zweven.
Wanneer de piloot de spoilers activeert, klappen panelen omhoog uit de vleugels. Deze panelen verstoren de luchtstroom, waardoor de weerstand verhoogt en het vliegtuig vertraagt.
Wist je dat de opstaande vleugeltippen er juist voor zorgen dat het vliegtuig meer aerodynamisch is? Meer weten? Lees: Wat zijn die opstaande flappen aan het uiteinde van de vleugel?


3. Reverse thrust:
Ten derde remt de thrust reversal het vliegtuig af. Dit remsysteem is een indrukwekkende techniek waarbij de stuwkracht van de motoren tijdens de landing wordt omgekeerd.
Wanneer de piloot dit remsysteem activeert, blazen de motoren lucht naar voren in plaats van naar achteren, waardoor een krachtige remkracht ontstaat.
Deze omgekeerde stuwkracht werkt als een effectieve rem en helpt het vliegtuig snel af te remmen op de landingsbaan, zelfs bij nat weer of op gladde oppervlakken.


De landingssnelheid van de 737’s en A320-familie ligt rond de 250 km/h. Dankzij de combinatie van disc braking, reverse thrust en de spoilers brengen de piloten de loodzware vliegtuigen veilig tot stilstand. Wil je meer weten over de vleugels van vliegtuigen? Lees: Anti-icing en de-icing.
Door: Rico Valkenborgh | 3 juni, 2024
De veiligste stoel in het vliegtuig: 13A of 18C?
Vooraan, achteraan of in het midden van de cabine? Een stoel langs het gangpad, het raam of toch in het midden? De veiligste stoel aan boord van het vliegtuig: mythe of werkelijkheid? Ik leg het je uit.
MH370: 10 jaar later, een kritische blik op 3 theorieΓ«n
Hoe kan een enorme Boeing 777 van de radar verdwijnen? En waarom is het vliegtuig nooit teruggevonden? Ondertussen meer dan 10 jaar geleden, verdween vlucht MH370 van Malaysia Airlines plotseling van de radar. Talloze theorieΓ«n circuleren over wat er met het vliegtuig is gebeurd, geen enkele compleet fout, want de puzzel is nog steeds niet opgelost. Lees en ontdek drie intrigerende theorieΓ«n.
Waarom 100 ml? Een erfenis van 3 rampen
Waarom mag ik geen vloeistoffen van meer dan 100 ml in mijn handbagage vervoeren? Waarom mag mijn powerbank niet in de ruimbagage van het vliegtuig? En waarom is de cockpitdeur op slot? Ontdek de rol van historische gebeurtenissen die de luchtvaartindustrie transformeerden.
Veiligheid onder druk: Lessen van de 737 MAX
De Boeing 737 MAX was bedoeld als het paradepaardje van de moderne luchtvaartindustrie, maar het toestel werd al snel synoniem van een van de grootste schandalen in de geschiedenis van de luchtvaart. Had dit toestel nooit mogen vliegen? Dit is het verhaal van de Boeing 737 MAX.
Mayday mayday mayday: een perfecte noodlanding op water
De landing op de Hudson in detail: Stel je voor je zit aan boord van het vliegtuig, klaar voor een doodnormale vlucht. Je stijgt op en enkele ogenblikken later doet de piloot volgende aankondiging: βBrace for impact!β (Zet je schrap voor inslag) Nee, dit is geen fictie, maar daadwerkelijke realiteit. Maak je klaar voor een buitengewoon verhaal van een Airbus A320 die een noodlanding maakte op de Hudson-rivier.
Miscommunicatie jaagt 583 mensen de dood in: De ramp van Tenerife
Β Een 72-jarige vrouw was blij dit te kunnen navertellen. Voor 583 anderen was dit niet het geval. Hoe konden twee Jumbo Jets botsen en de wereld in shock achterlaten? Lees en ontdek het belang van heldere communicatie in de luchtvaart.
Reactie plaatsen
Reacties