Wat betekent: "Cabin crew, arm slides"?

Gepubliceerd op 26 oktober 2023 om 20:07
arm slides

Heb je je ooit afgevraagd wat er precies gebeurt wanneer je aan boord van het vliegtuig stapt en je hoort de aankondiging: “Cabin crew, arm slides”?

Wat deze belangrijke zin door de intercom betekent, leg ik je graag uit.

Vier grote deuren

Wanneer je bijvoorbeeld naar Spanje of Italië vliegt, is de kans heel groot dat je dit doet met een Boeing 737 of een Airbus A320. Deze vliegtuigen hebben, naast de nooduitgangen boven de vleugels, vier hoofddeuren. Twee aan de linkerkant en twee aan de rechterkant.

Terwijl de linkerdeuren dienen voor het in- en uitstappen van passagiers, hebben de rechterdeuren verschillende functies waaronder het aan boord brengen van cateringbenodigdheden en bijvoorbeeld passagiers die via een lift met een rolstoel aan boord komen.

Ik ga op reis en ik neem mee: een glijbaan

In alle vier die hoofddeuren zit een automatisch opblaasbare glijbaan. Het cruciale moment waarop “Cabin crew, arm slides” wordt aangekondigd, vindt plaats vóór vertrek wanneer alle deuren gesloten zijn.

Dit bevel betekent dat de crew de vier automatisch opblaasbare glijbanen aan elke deur moet activeren. Maar waarom is dit zo belangrijk?

Automatisch opblaasbare glijbaan
Automatisch opblaasbare glijbaan vliegtuig

Stel je maakt een noodlanding in de woestijn, dan komen er geen trappen aangereden die jou vervolgens van boord gaan halen. Er mag in zulke situaties geen tijd worden verloren.

Wanneer de crew dan de deuren opent zullen de glijbanen, die opgeplooid zitten in de deuren, zich automatisch opblazen om te vermijden dat je een vijftal meters naar beneden moet springen.

Een dure fout

Als een van deze glijbanen zich onbedoeld zou opblazen, kunnen er levensgevaarlijke situaties ontstaan. De glijbaan klapt namelijk met groot geweld open en blaast razendsnel op. Personen die zich op dat moment in de buurt van de buitenzijde van de deur bevinden, kunnen een serieuze klap krijgen.

Bovendien brengt het ongewenst opblazen van een glijbaan extra kosten met zich mee, omdat deze moet worden gerepareerd voordat het vliegtuig weer de lucht in mag.

Commando's 

Om ervoor te zorgen dat zulke situaties nooit gebeuren, worden deze commando's nauwkeurig opgevolgd en zijn er dubbele controles in de procedure vastgelegd.

Wanneer je hoort “Cabin crew arm slides” zal iedere cabin crew een metalen stang die vasthangt aan de glijbaan vastklikken aan de vloer. De bemannings-leden voeren deze actie uit bij hun eigen deur en controleren daarna de deur van hun collega naast zich.

Nadat deze stappen zijn voltooid, wordt de status van de glijbanen, ofwel 'armed' (geactiveerd) of 'disarmed' (gedeactiveerd), doorgegeven aan de purser. Hij/zij bevestigt dit aan de cockpit met “All doors armed and cross-checked”.

Passagiers die instappen in het vliegtuig

De strap indicator

Bovendien is er nog een extra veiligheidsindicator: de 'strap indicator'. Dit is een oranje band die aangeeft of de glijbanen geactiveerd zijn of niet. Een oranje band voor het raampje in de deur betekent dat de glijbaan is geactiveerd.

Als er geen oranje band te zien is, kunnen de deuren veilig worden geopend, wat een belangrijke indicator is voor het grondpersoneel en de schoonmakers die de deur vanaf de buitenkant openen. Zij zullen de deur niet openen als ze de oranje band zien, omdat dit aangeeft dat de glijbaan nog steeds geactiveerd is.

oranje band indicatie bij vliegtuigdeur 737

Conclusie

Bij aankomst op de bestemming is het tijd om deze glijbanen terug te deactiveren, dan hoor je: “Cabin crew, disarm slides”.

Dus de volgende keer wanneer je deze zin hoort tijdens je vliegreis, weet je precies wat er aan het gebeuren is achter de schermen.

Veilige vlucht en tot snel!


Door: Rico Valkenborgh | 26 oktober 2023


Bibliografie

 

 

MH370: 10 jaar later, een kritische blik op 3 theorieΓ«n

Hoe kan een enorme Boeing 777 van de radar verdwijnen? En waarom is het vliegtuig nooit teruggevonden? Ondertussen meer dan 10 jaar geleden, verdween vlucht MH370 van Malaysia Airlines plotseling van de radar. Talloze theorieΓ«n circuleren over wat er met het vliegtuig is gebeurd, geen enkele compleet fout, want de puzzel is nog steeds niet opgelost. Lees en ontdek drie intrigerende theorieΓ«n.

Lees meer »

Waarom 100 ml? Een erfenis van 3 rampen

Waarom mag ik geen vloeistoffen van meer dan 100 ml in mijn handbagage vervoeren? Waarom mag mijn powerbank niet in de ruimbagage van het vliegtuig? En waarom is de cockpitdeur op slot? Ontdek de rol van historische gebeurtenissen die de luchtvaartindustrie transformeerden.

Lees meer »

Veiligheid onder druk: Lessen van de 737 MAX

De Boeing 737 MAX was bedoeld als het paradepaardje van de moderne luchtvaartindustrie, maar het toestel werd al snel synoniem van een van de grootste schandalen in de geschiedenis van de luchtvaart. Had dit toestel nooit mogen vliegen? Dit is het verhaal van de Boeing 737 MAX.

Lees meer »

Mayday mayday mayday: een perfecte noodlanding op water

De landing op de Hudson in detail: Stel je voor je zit aan boord van het vliegtuig, klaar voor een doodnormale vlucht. Je stijgt op en enkele ogenblikken later doet de piloot volgende aankondiging: β€œBrace for impact!” (Zet je schrap voor inslag) Nee, dit is geen fictie, maar daadwerkelijke realiteit. Maak je klaar voor een buitengewoon verhaal van een Airbus A320 die een noodlanding maakte op de Hudson-rivier.

Lees meer »

Reactie plaatsen

Reacties

Lucas Kuppens
een jaar geleden

Wauw Rico niet enkel verbaas je me met je perfecte bibliografie maar de inhoud is ook geweldig strak en hapbaar.